Mensen die (kleine hoeveelheden) zwarte chocolade eten hebben minder hartaanvallen en hersentrombose. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat chocolade de bloeddruk licht verlaagd. Dat zeggen Duitse onderzoekers van het Instituut voor Menselijke Voeding in het European Heart Journal (30 maart 2010). Zij onderzochten ruim 19.000 mensen gedurende tien jaar en ontdekten dat degenen die het meeste chocolade aten (7,5 g per dag) een lagere bloeddruk hadden en een 39% lagere kans op een hartaanval, dan degenen die het minste chocolade aten.
Zwarte chocolade bevat de anti-oxidatieve stof flavonol, dat in cacao zit maar ook in veel groenten en rode wijn.
Belangrijk is wel aan te stippen dat de hoogste chocoladeconsumptie in dit onderzoek 7,5 g per dag bedroeg, dat is veel minder dan één chocoladereep. De onderzoekers stippen ook aan dat kleine hoeveelheden chocolade kunnen helpen een hartaanval te voorkomen, maar alleen als de bittere chocolade ander energierijk voedsel vervangt, zoals snacks, en het lichaamsgewicht op een stabiel niveau blijft.
gezondheid.be |