Een groot Vitamine D-tekort dat heerst onder de Nederlandse bevolking eist jaarlijks veel slachtoffers. De gemiddelde Nederlander heeft minder dan de helft van de ‘gezonde hoeveelheid’ Vitamine D in zijn/haar bloed. Wanneer het vitamine D-niveau op peil zou zijn, zou dit in Nederland jaarlijks tot 18 % minder sterfte leiden.
Deze conclusie trekken wetenschappers van Sunlight, Nutrition and Health Research Center en Ortho Institute. Er zijn bijzonder sterke aanwijzingen dat vitamine D een preventieve functie heeft bij het ontstaan van verschillende vormen van kankers en bijvoorbeeld multiple sclerose.
Niet voldoende via voeding Dr. William Grant en dr. Gert Schuitemaker trekken hun conclusie uit een breed pallet aan wetenschappelijke onderzoeken die wereldwijd op dit gebied zijn uitgevoerd. Een gezonde vitamine D-bloedconcentratie (serum) is internationaal vastgesteld op 100-150 nmol/L, in Nederland ligt het gemiddelde echter op 50-55 nmol/L. Schrijnend en onnodig laag wat jaarlijks veel levens eist.
Uit de onderzoeken blijkt eveneens dat het niet mogelijk is om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Zo stelde Professor Bischoff Ferrari van Universität Zürich afgelopen maart in het actieplan van de Europese Unie ‘dat je dan twee maal per dag vette vis zou moeten eten en zelfs al zouden we dat willen, dan is er niet genoeg vis op de wereld’.
>>>>medicalfacts |