Mensen die een kop thee of koffie per dag consumeren, hebben een derde minder kans op een bepaalde vorm van hersenkanker. Vaakst voorkomend De onderzoekers ondervroegen vrijwilligers over hun eetgewoonten en hun levensstijl. Daaruit blijkt dat een dagelijkse kop koffie of thee het risico op een hersenkanker, glioom genaamd, met gemiddeld 34 procent beperkt. De voordelen zijn wel groter voor vrouwen dan voor mannen, 41 procent in vergelijking met 26 procent. Je ervaart ook pas de gezondheidsvoordelen wanneer je 100 millimeter (het equivalent van tweederde van een kop) drinkt.
Professor Euan Paul: "De resultaten van het onderzoek zijn van belang omdat een glioom het vaakst voorkomende type van hersentumor is. Eerdere studies toonden al aan dat een gematigde consumptie van koffie niet het risico op borst-, nier-, blaas-, huid- of darmkanker verhoogt. Verschillende onderzoeken suggereerden dat koffie tegen deze slopende ziekte beschermt. "
Antioxidanten Eerder dit jaar ontdekten Australische experts dat een dagelijkse kop thee het risico op ovariumkanker met 10 procent beperkt. In 2007 bleek al dat zes kopjes koffie per dag de kans op een bepaalde vorm van huidkanker met 30 procent verminderen. De vorsers geloven dat cafeïne de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt, waardoor tumoren stoppen te groeien. Ook zouden antioxidanten in thee en koffie kunnen beschermen tegen kankercellen. Dit zijn namelijk chemische stoffen die ziekten bevechten. (ep/hln) |