'Een glas wijn per dag houdt je langer gezond’ is een fabeltje, althans zo stelt het Nederlandse instituut voor Alcoholbeleid. Alcohol drinken zou namelijk het risico op kanker verhogen. Wim van Dalen, directeur van het instituut, is ervan overtuigd dat wijn goed is voor het hart en de bloedvaten. Volgens hem vergeten veel hart- en vaatspecialisten echter wel te vermelden dat een dagelijkse alcoholconsumptie ook de kans op kanker doet toenemen.
Andere studies hebben namelijk reeds bewezen dat wanneer iemand dagelijks 1 tot 2 glazen alcohol drinkt, hij tot 10 procent meer risico loopt om de ziekte te ontwikkelen. Volgens een gelijkaardig Amerikaans onderzoek leidt 4 procent van de vrouwen aan borstkanker ten gevolge van buitensporig alcoholgebruik.
nieuwsblad |