| zaterdag 4 juni 2011
|
| Duitse studies ondersteunen waarschuwingen voor komkommer, tomaat en sla |
Nieuwe studies van het Duitse Robert Koch-Instituut (RKI) ondersteunen bestaande waarschuwingen, om ter bescherming tegen de EHEC-bacterie, geen rauwe tomaten, komkommers en sla te eten. Volgens het RKI zijn de aanwijzingen vooral gericht op producten verkrijgbaar in Noord-Duitsland.
In één studie werden 46 patiënten met een HUS- of EHEC-infectie ondervraagd over wat ze hadden gegeten. De resultaten werden vergeleken met 2.100 gezonde proefpersonen. Daaruit bleek dat 84 pct van de patiënten sla had gegegeten, terwijl dat bij de gezonde personen maar 47 pct was. Voor komkommers was dat respectievelijk 75 en 50 pct, voor tomaten 80 tegenover 63 procent. In totaal 95 pct van de besmette patiënten had minstens één van de drie groentesoorten geconsumeerd.
In een andere studie over meerdere gevallen in een bedrijf in Frankfurt werd vastgesteld dat werknemers die van de saladebar in de kantine hadden gegeten, veel zwaarder ziek waren dan werknemers die niet van de saladebar hadden geproefd. Dergelijke samenhang werd voor geen enkel ander voedingsproduct vastgesteld.(belga/mvdb/hln)Labels: EHEC |
.
.
13:52  |
|
|
|