Zelfs maar één blikje lightfrisdrank per dag verdubbelt na bijna tien jaar de kans op hartaandoeningen. Dat stelt een wetenschappelijke studie bij 2.657 proefpersonen vast. "Lightfrisdranken helpen je niet af van je neiging om zoetigheid te eten", zegt professor Luc Van Gaal van het UZ Antwerpen. "Dat leidt tot extra kilo's, wat slecht is voor je hart."
Een glas cola, limonade of andere zoetigheid barst van de suiker, én van de calorieën. Een 'light' versie, meestal gezoet met het kunstmatige aspartaam, is dan toch een gezondere keuze. Of niet? Toch maar mee oppassen, zegt een Amerikaanse studie die net verschenen is in het vakblad Journal of General Internal Medicine. Die volgde negen jaar lang 2.657 proefpersonen. "Mensen die elke dag een lightfrisdrank dronken, hadden 61% meer kans op vaatziekten dan zij die geen frisdrank dronken", besluit onderzoekster Hannah Gardener van de universiteit van Miami. Zelfs als risicofactoren in rekening werden gebracht, zoals het voorkomen van hartziekten in de familie, bleef er nog een risico van 48% over. "Je drinkt beter water", bevestigt cardioloog Marc Goethals van het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis in Aalst. "Het is fictie te denken dat die kunstmatige zoetstoffen geen neveneffecten hebben."
Snakken naar zoet
Ook diabetes-expert Luc Van Gaal (UZ Antwerpen) ziet z'n patiënten liever niet te veel light drinken. "Sommige mensen zijn meer geneigd om zoete dingen te eten dan goed voor hen is. Lightfrisdranken houden die neiging enkel in stand en dus grijp je sneller naar een stukje chocolade." Wat nefast kan zijn voor je gewicht en dus je hart. "Je drinkt die frisdranken dus beter met mate." (KST)
(Unv Ziekenhuis Antwerpen)Labels: Gezondheid algemeen, Gif |